Hatvanadik alkalommal kerül megrendezésre a Francia Nagydíj helyi idő szerint 15:10-kor Le Castellet-ben, amely egyszerre tartogatja magában azt, hogy egy nagyon izgalmas vagy éppen egy roppant kiszámítható, unalmas futam lesz. Bármelyik is lesz, van pár dolog, ami miatt mindenképpen érdemes lesz megnézni az 53 körös versenyt.
1. Vissza tud-e vágni Bottas?
Úgy érkeztünk Franciaországba, ha Bottas szeretne harcban maradni a világbajnoki címért folyó küzdelemben, akkor ezen a hétvégén nincs mese, le kell győznie világbajnoki éllovas csapattársát, Lewis Hamiltont. A szabadedzéseken, de még az időmérő Q1-es és Q2-es szakaszában is sikerült jobb köridőt autóznia, mint az ötszörös világbajnoknak. Azonban az igazán kulcsfontosságú szakaszban, a Q3-ban Lewis Hamilton újfent bebizonyította, miért is ő a modern Forma-1-es éra egyik legjobb versenyzője, különösen egy körön!
Ugyan a kvalin végül Bottas alulmaradt, a pontokat azonban vasárnap adják.
A vasárnapi, 53 körös futam egyik kulcs momentuma a rajt lesz. A Mercedes eddigi házon belüli küzdelmei rendre a rajtnál dőltek el eddig az idei esztendőben, így minden bizonnyal most is nagy szerepe lesz annak, hogy melyik versenyző fogja jobban elkapni a startot.
Bottasnak Ausztráliában egyszer már sikerült lerajtolnia Hamiltont. Most is ez kell, mert ha elfordulnak egy-kettőben úgy az első kanyarban, hogy Hamilton van előrébb, akkor onnan már sokkal nehezebb lesz megszerezni az első helyet.
De még ha sikerülne is lerajtolni Hamiltont, akkor sem nyugodhat majd meg, és ekkor már a versenytempó fog előtérbe kerülni. Hamilton e téren sokkal meggyőzőbbnek tűnik, mint a finn, ez azonban még nem jelenti azt, hogy a mostnai futamon is így lesz.
Egy biztos, Bottasnak a Francia Nagydíj megnyerése kulcsfontosságú ahhoz, hogy legyen esélye Lewis Hamilton ellen a világbajnoki címért folyó küzdelemben.
2. Lesz-e harc a harmadik helyért Leclerc és Verstappen között?
A hétvége eddigi menetét nézzük, akkor ez a párharc inkább tűnik egy vágyálomnak, mintsem reálisnak. Pedig ha van valami, ami a 60. Francia Nagydíjat mindenképpen feldobhatja, akkor az a jövő generációjának első igazi összecsapása.
Kínában lett volna esély arra, hogy ők ketten egymás ellen vívjanak, akkor azonban a Ferrari sikeresen eltaktikázta magát a monacói versenyzőjével, így akkor ez elmaradt.
Az, hogy most másként legyen, az nagyban fog függeni attól, hogy a Red Bull milyen versenytempóra lesz képes a Ferrarival szemben. Egy körön nagyon elmaradtak, Versappen bő négy tizeddel kapott ki a Bahrein óta legjobb hétvégéjét teljesítő Leclerc-től, és nem sokon múlott az sem, hogy végül mind a két McLaren megelőzze őt.
Hogyha már egy sima kettős Mercedes-győzelemre van kilátás, jó lenne, ha a legalább a harmadik hely kérdése sem lenne előre lefutva, és a Verstappen-Red Bull páros képes lesz felvenni a kesztyűt a Ferrarival és Charles Leclerc-kel, ezzel némi izgalmat csempézve a futamba.
3. Ki tudja-e javítani a gyenge szombati napját Sebastian Vettel?
Az időmérő egyik nagy veszetese Sebastian Vettel volt. A Ferrari négyszeres világbajnoka számára semennyire nem jött ki a lépés a Q3-as szakaszban.
Az első gyors körében többször is hibázott, ráadásul a 6-os kanyarban négy kerékkel el is hagyta a pályát, azaz ha be is fejezte volna azt a körét, utólag elvették volna. A második mért köre szintén nem sikerült jól, így végül a két McLaren mögött, csak a hetedik lett. Utoljára, a 2018-as Japán Nagydíjon végzett ilyen rossz pozícióban, akkor kilencedik lett a kvalin, és csak Ocon rajtbüntetése miatt kezdhette meg a futamot a nyolcadik rajthelyről.
Pedig a Q2-ben a közepes gumikon még a második leggyorsabb volt, 69 ezredes lemaradással Bottashoz képest.
Valamiért eddig ez a hétvége egyáltalán nem akar összeállni a német versenyzőnek, csapaton belül egész hétvégén Charles Leclerc volt jobb.
A gyenge időmérős eredmény viszont a futam izgalma szempontjából nem jött rosszul, hiszen azzal, hogy neki előre kell jönnie, azzal visz némi akciót is az 53 körös viadalba.
Egyébként ez nem lesz új dolog neki, ugyanis tavaly, miután a rajtot követően az 1-es kanyarban elmérte a féktávot, kiütve ezzel Bottast, visszaesett a mezőny végére. Akkor egészen az ötödik helyig jött előre.
Ennél most egy picivel jobb eredményben bízik valószínűleg, ám reálisan nézve a maximum egy negyedik hely lehet akkor, hogyha a futamon semmi rendkívüli nem fog történni.
4. Hogyan alakul a McLaren eddigi szuper hétvégéje?
A hétvége abszolút meglepetése a McLaren!
A wokingi istálló fiatal versenyzői már a szabadedzéseken jelezték, hogy ezen a hétvégén érdemes lesz rájuk odafigyelni, de arra előzetesen sem ők, sem mások nem számítottak, hogy önerőből képesek lesznek a harmadik rajtsort kisajátítatni. Utoljára ez öt évvel ezelőtt, az Olasz Nagydíjon sikerült még a Jenson Button-Kevin Magnussen párossal, ami jócskán betudható volt az akkori Mercedes-motoroknak.
A McLarenek ráadásul annyira jók voltak, hogy képesek voltak a Q3-ba úgy bejutni, hogy a közepes keverékű gumikat használták, ami taktikailag mindenképpen egy nagyon jó hír. A közepes gumikon Lando Norris pedig olyannyira jól ment, hogy Max Verstappent megelőzve az ötödik helyen jutott tovább.
A Q3-ban a lágy gumikon már nem sikerült legyőzniük Verstappent, azonban Norris csak 9 (!) ezreddel, Carlos Sainz pedig 113 ezreddel maradt el tőle, ami minimális különbségnek mondható.
Eddig nagyszerűen alakul számukra a hétvége, a csapat, illetve a pilóták pedig abszolút abban bíznak, hogy ez a futam során is folytatódni fog. Kellene is, főleg a Renault-val való küzdelem végett, mely a konstruktőri bajnokság negyedik helyéért megy.
Jelenleg a McLaren áll ebben a pozícióban, de csak kettő egységgel megelőzve a franciákat, akik most a hazai futamukon szeretnének, egy a Kanadai Nagydíjhoz hasonlóan kettős pontszerzést elérni. Ám mivel a Q3-ba, szintén közepes gumikon csak Daniel Ricciardóval jutottak be (ő nyolcadik lett végül), így a McLaren előtt ott a nagy sansz, hogy ők ismételjék meg a Renault kanadai produkcióját.
Vettellel valószínűleg nem tudnak majd versenyezni, így reálisan ők egy hatodik-hetedik helyezésért hajtanak, ami némi szerencsével még jobb is lehet.
Őket mindenképpen érdemes lesz nézni a futam során.
5. Megszerzi-e első Forma-1-es pontját Antonio Giovinazzi?
A két Williams mellett egyedül az Alfa Romeo olasz versenyzője, Antonio Giovinazzi az, aki még nem szerzett pontot a Forma-1-es világbajnokság 2019-es kiírásában. Ez viszont a Francia Nagydíjon könnyen megváltozhat, ugyanis Giovinazzi eddig ezen a hétvégén nagyszerűen teljesít.
Az időmérőn Forma-1-es karrierje során első ízben sikerült bekvalifikálnia magát a legjobb tízbe, ahol ugyancsak tizedik lett, de még így is ez eddigi legjobb rajtpozíciója, amit mindenképpen jó lenne pontszerzésre váltani.
A Bandini-díj friss kitüntetettjének azonban nem lesz egyszerű dolga, ugyanis a legjobb tízből csak ő és az előle rajtoló, a hétvégén eddig különösen szenvedő Pierre Gasly az, aki a lágy keverékű gumikon lesz kénytelen megkezedeni a futamot. Nagy valószínűséggel a teljes mezőnyből ők ketten lesznek az egyedüliek, akik a piros oldalfalú gumikon rajtolnak, mivel ezek az abroncsok nem nagyon bírják a terhelést.
Taktikailag ez igencsak nagy hátrány, pontosan ezért is lesz nehéz a legjobb tízben végezni. A futam során márcsak emiatt is lesz legalább fél szemmel nyomonkövetni az ő teljesítményét.
Rajtrács:
1. Lewis Hamilton (Mercedes)
2. Valtteri Bottas (Mercedes)
3. Charles Leclerc (Ferrari)
4. Max Verstappen (Red Bull)
5. Lando Norris (McLaren)
6. Carlos Sainz (McLaren)
7. Sebastian Vettel (Ferrari)
8. Daniel Ricciardo (Renault)
9. Pierre Gasly (Red Bull)
10. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo)
11. Alexander Albon (Toro Rosso)
12. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo)
13. Nico Hülkenberg (Renault)
14. Sergio Perez (Racing Point)
15. Kevin Magnussen (Haas)
16 Romain Grosjean (Haas)
17. Lance Stroll (Racing Point)
18. Robert Kubica (Williams)
19. Danyiil Kvjat (Toro Rosso) *
20. George Russell (Williams) *
* = erőforrás elemek cseréje miatt csak a rajtrács végéről rajtolhatnak
Képek: f1.com, Mercedes-AMG F1, McLaren, Alfa Romeo Racing